1-2 minuten

om te lezen

Een Zen momentje in sales

Soms komen de beste inzichten op de meest onverwachte plekken. Zo liep ik deze week met een opdrachtgever door Artis, waar we ineens oog in oog stonden met een Boeddhabeeld. We gingen zitten op een bankje en spraken daar in alle rust over misschien wel het minst ‘Zen’ onderwerp dat je kunt bedenken: cold calling.

Want wanneer ik een ondernemer koud bel, moet er iets gebeuren. Er moet een trigger zijn die iemand in beweging brengt om een afspraak te maken. Maar wat is die trigger? “What’s in it for him or her?”

We kwamen uit bij de visie van hersenwetenschapper Professor Victor Lamme. Hij stelt dat ons oudste brein, de amygdala, ook wel het reptielenbrein genoemd bepaalt of we in actie komen. En dat brein kent eigenlijk maar drie knoppen waarop gedrukt kan worden:

  1. Hebzucht – hoe helpen we de ondernemer om sneller te groeien en meer resultaat te behalen?
  2. Angst – hoe bieden we rust en zekerheid zodat hij of zij weer kan focussen op de kern van het bedrijf?
  3. De kudde – hoe laten we zien dat anderen ons al vertrouwen en met succes met ons werken?

Die drie knoppen vormen de kern van effectieve triggers. Daar, bij Boeddha, werden ze opeens heel concreet.

We combineerden het nuttige met het aangename in Artis. Dank je wel Boeddha, voor dat onverwachte Zen-moment in sales.